Selskapet ble ved to anledninger funnet å ha brutt informasjonsplikten til offentligheten gjennom at de hadde unnlatt å besvare innsynsbegjæringer om selskapets vurderinger og håndtering iht. Åpenhetsloven. I tiden mellom disse to innsynsbegjæringene hadde Forbrukertilsynet gjennomført et informasjonsmøte med selskapet hvor Forbrukertilsynet hadde veiledet selskapet om deres plikter. Dette ble derfor en skjerpende omstendighet som hadde betydning både for at det ble ilagt overtredelsesgebyr og størrelsen på gebyret. Vedtaket er for ordens skyld påklaget.

Advokat Hanne Syrstad
NESO-advokat Hanne Syrstad. 

For å oppsummere innebærer vedtaket at Forbrukertilsynet nå sender et tydelig signal om at de tar brudd på Åpenhetsloven på alvor, og at virksomheter ikke bare kan belage seg på at Forbrukertilsynet vil veilede virksomheter ved evt. brudd.

Selv om overtredelsesgebyret i denne saken kun utgjorde 0,2 prosent av selskapets omsetning, kan overtredelsesgebyr ilegges på inntil 4 prosent av årsomsetning (maksimalt 25 millioner kroner). Det er forventet at Forbrukertilsynet kommer til å ta i bruk sanksjonsmidlene fremover, og det er derfor ikke kun omdømme som kan svi dersom virksomheten ikke oppfyller Åpenhetslovens krav og plikter.

Finn mer informasjon om Åpenhetsloven og hva dere bør gjøre for å oppfylle deres plikter på våre medlemssider her, eller ta kontakt med våre advokater på juridisk@neso.no.