Krav om fartsskriver: Innføres ikke fra 1. juli
Forslaget om å innføre krav til fartsskriver og kjøre- og hviletid for varebiler mellom 2 500 og 3 500 kg trer ikke i kraft som planlagt fra 1. juli.
Det bekreftet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i Stortingets spørretime tidligere i mai, etter spørsmål fra Bård Hoksrud (Frp).
NESO sendte i vinter høringssvar på forslaget, som NESO-direktør Karina Krane mener vil få alvorlige og utilsiktede konsekvenser for bygg- og anleggsentreprenører som ikke driver transportvirksomhet.
Nygård sa i sin redegjørelse at forslaget har vært på høring, Statens vegvesen har oversendt sin tilrådning til departementet, og departementet vurderer nå videre oppfølging i saken.
«Det er riktig at Statens vegvesen har anslått at omtrent 33 000 varebiler i Norge vil omfattes av forslaget, og at det i høringen var foreslått at det skulle tre i kraft 1. juli 2026. Krav i tråd med forslaget vil få konsekvenser for mange varebileiere. Det vil bl.a. koste å installere og jevnlig kontrollere fartsskrivere og tilpasse driften til nye regler. Jeg er opptatt av at denne omstillingen i bransjen skal skje på en måte som er praktisk gjennomførbar og økonomisk forsvarlig. Både høringsinstansene og Statens vegvesen peker på behov for overgangstid fra reglene vedtas, til de trer i kraft, slik at bransjen får tid til nødvendig omstilling og tilpassing.
Saken er nå til avsluttende behandling i departementet. På den bakgrunn er det derfor slik at jeg ikke ser at disse reglene kan tre i kraft allerede 1. juli 2026. Hvor lang overgangstid som vil være riktig, vil departementet vurdere nærmere, bl.a. i lys av høringsinnspillene og det som er Vegvesenets tilråding», uttalte Nygård.