Ranahytta har sitt hovedkontor og sin elementfabrikk i Mo i Rana. Derfra leverer de elementbaserte hyttemodeller i byggesett til hele landet.

– Foruten hovedkontoret her på Mo har vi også et avdelingskontor i Trondheim og et i Oslo. Vi er ca. 28 ansatte, hvor halvparten er tilknyttet produksjonen i fabrikken. De øvrige har merkantile funksjoner, jobber med salg eller er i teknisk stab. Vi har for eksempel egne prosjektledere som følger opp prosjektene våre, forklarer Hege Olsen.

I 2020 overtok hun lederjobben i Ranahytta, som hennes far Elnar Olsen startet tilbake i 1974 sammen med sin far Bernhard Olsen. Ranahytta eies av Bernhard Olsen-konsernet.

– De startet med tømmerhytter, men vi var tidlig ute med å gå over til elementproduksjon. Allerede på 1980-tallet gikk de over til den formen vi har i dag, forklarer Olsen, som selv nærmest har vokst opp i bedriften.

Etter å ha tatt siviløkonomutdannelse i Umeå startet hun som selger i bedriften i 2007.

– Det var en timing hvor det var travelt og svært mye å gjøre. Siden har jeg steget i gradene og tok over som daglig leder 1. juli i 2020, forteller hun.

Glansdager og «knakerdager»

Hege har vært med på både oppturer og nedturer gjennom mange år i Ranahytta.

–Det har vært både høykonjunkturer og lavkonjunkturer. Vi er godt kjent med at etter glansdager kommer «knakerdager» - og motsatt, sier Olsen.

– På tidspunktet jeg tok over i 2020 sto vi i en utfordrende tid med korona, som førte med seg mye usikkerhet. Men samtidig var vi i en fase der vi holdt på å bygge oss opp. Vi jobbet med å kunne tilby nøkkelferdige hytter, det har jeg vært med å utvikle som konsept hos oss. Tidligere var vi byggesettleverandør - en produsent mer enn en utbygger. Nå gjør vi begge deler. Men når vi bygger er det i stor grad på kundenes tomt, forklarer Olsen.

Sebastian Bratt er byggeleder for Ranahytta. Her er han utenfor elementfabrikken i Mo i Rana.
Sebastian Bratt er byggeleder for Ranahytta. Her er han utenfor elementfabrikken i Mo i Rana.

At de ikke har mange prosjekter i egen regi peker hun på som en viktig faktor for deres suksess de siste årene.

– Vi har vært både flinke og heldige i denne perioden hvor markedet har snudd. Vi har kunnet bygge for kundene fremfor i egenregi. At vi ikke har gjort like store investeringer som en del andre, gjorde oss mindre sårbare da markedet endret seg. Vi har vår portefølje og har hatt ordrereserver. Vi har også vært flinke til å velge gode samarbeidspartnere. Vi kjøper en del tjenester fra underentreprenører, som byggeplasstjenester, forklarer Olsen

15,25 prosent i resultatgrad

Av en omsetning i 2022 på 143 672 000 kroner fikk bedriften et ordinært resultat på 21,9 millioner kroner.

– En effekt av korona var at mange ville kjøpe seg hytte da det var mange begrensinger på reising. For oss bidro det til to eventyrlige år - det kan vi ikke legge skjul på. Samtidig ser vi at mange har slitt også i vår nisje, særlig i fjor, sier Olsen.  

I 2021 leverte Ranahytta en resultatgrad på hele 14,04 prosent. I 2022 økte de til 15,25 prosent.

– Vi har veldig god kostnadskontroll prosjekt for prosjekt, vi er også flinke med forhåndskalkylene. Vi er tro mot standarden vi bruker - det har vi fått prentet inn fra syvende far i huset, humrer Hege, med referanse til sin far.

– Vi selger standard, det er en type kledning og et detaljsett som leveres. Men vi kan lage mange ulike utrykk og former basert på den samme standarden. Det er litt av nøkkelen - vi er gode på å gjennomføre med våre detaljer, forklarer Olsen, og fortsetter:

– Standarden gjør også at vi kan bruke vinteren til å produsere opp og på den måten holde folk sysselsatt. Da må vi ikke betale dyre overtidstimer når det blir travelt på våren, legger hun til.

For Ranahytta er også selvbyggere en stor og viktig kundegruppe.

– Under korona så vi en økning på salg av ferdigstilte hytter, men særlig i Nord-Norge er det mange selvbyggere. Vi er gode på å tilrettelegge for disse. Vi har gode detaljgrunnlag - har man hold i en hammer har man gode forutsetninger for å sette opp en hytte fra oss, mener Olsen.

Produktutvikling

Selv om 2022-tallene ikke har vært offentlige så lenge, er mye av 2023 allerede unnagjort. Også i Ranahytta merkes stagnasjon i markedet nå.

– Særlig luksusprodukter er folk avventende med å investere i. 2023, og trolig også 2024, vil være utfordrende år. Det er naturlig når man vet hvilke faktorer som spiller inn både i Norge og resten av verden. Renteøkninger og prisvekst på for eksempel trelast, slår inn for oss også. Men vi prøver å være positive, vi har vært med på slike lavkonjunkturer tidligere. I en bedrift må man være obs på at de svingningene kan komme og være forberedt på å jobbe seg gjennom slike perioder, sier Olsen.  

Ca. halvparten av Ranahyttas 28 ansatte er knyttet til elementfabrikken. Her er produksjonsmedarbeider Lars Sundsfjord
Ca. halvparten av Ranahyttas 28 ansatte er knyttet til elementfabrikken. Her er produksjonsmedarbeider Lars Sundsfjord.

Det er ikke like lett å få tid til å jobbe med produktutvikling i travle tider.

– Nå har vi fått tid til å jobbe med ny katalog, hvor vi fokuserer på konsepter som vi mener vil gi oss drift og sikkerhet fremover. Det vi kommer med er noe markedet vil like. Vi ser for eksempel at hyttene er blitt mindre, de setter igjen mindre fotavtrykk, er mer energismarte – rett og slett mer klimavennlige. Folk er for eksempel opptatt av å få lavere strømkostnader, de tenker mer langsiktig, sier Olsen.

Ranahytta har lang fartstid med at byggeplasser ligger ustrategisk til, det tenker Olsen er en fordel når folk er blitt mer miljøbevisste.

– I Nord-Norge har vi lenge bygget mye på pæler, mens man sørpå har gjort mye større naturinngrep for å bygge hytter. Her nord er vi mer vant til å fly inn eller bære frem ting. Det benyttes solcellepanel og biotoaletter fremfor å bygge ut infrastruktur. Man får fortsatt gode hytter med samme bruksegenskaper og funksjoner, mener Olsen.

– Grepene vi gjør med den nye katalogen handler om å våge å snu seg i tide og rette seg etter markedet. Vi må ha et spekter som treffer markedet og en god spennvidde på våre modellutvalg, legger hun til.

Dedikerte arbeidstakere

Olsen trekker også frem at de jobber mye med å forbedre interne rutiner i roligere perioder.

– Det makroøkonomiske er det lite man kan gjøre for å påvirke, så vi må jobbe med det vi selv rår over, sier hun. 

– Vi er opptatt av kvalitet i alle ledd og at vi skal levere i tide. Vi bruker også mye tid på å følge opp kunder og gjøre befaringer - det er viktig å følge opp forpliktelsene sin om man skal være foretrukket leverandør. Vi er også mye ute for å være synlige, på for eksempel messer, legger hun til.

Valdres er en av Ranahyttas nyeste hyttemodeller. – En trappet hytte setter et lavere fotavtrykk på miljøet, gir mindre naturinngrep og smelter inn i det omkringliggende terrenget på en naturlig måte, forklarer Olsen.
Valdres er en av Ranahyttas nyeste hyttemodeller. – En trappet hytte setter et lavere fotavtrykk på miljøet, gir mindre naturinngrep og smelter inn i det omkringliggende terrenget på en naturlig måte, forklarer Olsen.

Olsen skryter av stabben som jobber i Ranahytta, som hun gir mye av æren for bedriftens gode resultater.

– Vi har dedikerte arbeidstakere som ikke er redde for å brette opp ermene å ta i et tak, vi liker å ha det travelt. Når det er litt «slakk» finner vi oss arbeid, understreker hun.

– Vi har en stabil arbeidsstokk og mange nøkkelpersoner som har vært med oss lenge. Det er ærekjære folk, ressursene bak er utvilsomt en nøkkel for vår suksess. Vi opplever også at folk som har sluttet kommer tilbake, noe vi ser på som en styrke.

Olsen trekker også frem at samarbeidet med NESO er viktig for dem.

– Vi har samarbeidet mer og mer med NESO. Garanti-stillingene har gitt oss en ny hverdag. Vi har også brukt advokattjenestene ved flere anledninger og benytter oss av Byggsøk, for å nevne noe, sier Olsen.

Fakta

Ranahytta AS

Omsetning 2022: 143 672 000
Ordinært resultat 2022: 21 912 000
Resultatgrad 2022: 15,25