19-åringen fra Harstad jobbet for Peab Bjørn Bygg på et prosjekt i Stokmarknes i fjor høst, før hun rundt nyttår byttet bedrift til JK Bygg. I skrivende stund jobber hun på et restaureringsprosjekt i Kilbotn utenfor Harstad.  

– Akkurat nå holder jeg på med bordkledning. Alt er skjevt her og ingenting er etter tegningene, men det er veldig artig og lærerikt å jobbe med restaurering, slår hun fast.  

TikTok Frøy Grøvan er NESO-lærling og populær på TIkTok.

Etter sommerferien i 2022, startet hun litt tilfeldig det som har gitt henne stor oppmerksomhet på sosiale medier.  

– Jeg hadde registrert at jenter i arbeidsklær ofte fikk mye oppmerksomhet på TikTok, men jeg tror det er litt tilfeldig at det har blitt såpass stort for min del. På den første videoen valgte jeg en tilfeldig sound, satte opp kameraet og filmet at vi bare sto der. Det ble massevis av views og likes, og så har det bare fortsatt, forklarer hun.  

På bare et par måneder vokste kontoen hennes fra 10.000 til 80.000 følgere. I skrivende stund har hun 112.300 følgere på TikTok.  

– I utgangspunktet startet jeg med dette fordi jeg synes det er artig. Jeg liker å lage videoer og redigere. Så håper jeg samtidig at jeg kan bidra til et mindre stereotypt inntrykk av bygg- og anleggsbransjen, for det er ikke alltid like positivt, sier Grøvan.  

– Jeg føler at jeg er en ganske positiv person, og det tror jeg komme frem i videoene mine. Om flere kan få øynene opp for byggebransjen gjennom det jeg lager – ikke minst flere jenter – så hadde det vært veldig bra, sier 19-åringen.  

NESO på TikTok 

Like før jul bisto hun til at NESO fikk publisert sin første video på TikTok, hvor Frøy viser glimt fra sin arbeidshverdag og forteller om NESO Lærlingeskole.  

NESOs første video er i skrivende stund sett ca. 1500 ganger. Flere videoer er planlagt utover vinteren.  

– TikTok er blitt veldig stort, mange unge bruker det på samme måte som google. De søker opp videoer for å få svar. TikTok er en stor del av mange unge sine liv, så for de som vil nå ut til ungdommer er det en viktig kanal å være til stede på, mener Grøvan.  

Selv om hun har bygget seg opp en solid posisjon på TikTok, har hun så langt ikke jobbet for å gjøre penger ut av oppmerksomheten. 

– Jeg gjør dette for gøy foreløpig. De som tjener penger inngår gjerne reklamesamarbeid, eller gjennom livesendinger hvor de som ser sender gaver, forklarer hun.  

Elsker jobben 

Frøy ble selv oppmerksom på muligheten for å gå NESO Lærlingeskole gjennom sin far, som i mange år har jobbet i byggebransjen.  

– Interessen for byggebransjen har alltid vært der siden jeg har en far i bransjen. Jeg valgte likevel å begynne på studiespesialisering først. Karakterene mine var gode, men jeg følte litt at jeg «kastet bort» mye tid når jeg satt på skolen. Da jeg fikk høre om NESO Lærlingeskole skjønte jeg at det var det perfekte valget for meg, sier Harstad-jenta, og viser til at man som NESO-lærling går rett ut i full jobb, mens skoledelen gjøres samlingsbasert noen uker i året.  

– Jeg hadde nok ikke valgt denne retningen i det hele tatt om det ikke var for NESO, men jeg er veldig glad for at jeg gjorde det. Nå elsker jeg jobben min, legger hun til.  

Fakta

Tik Tok

  • TikTok er en populært sosialt medium, som lar brukerne lage og dele videoer. 

  • Det unike for TikTok er at videoene sjeldent varer mer enn 15 sekunder, og kan maks være på 3 minutter. Det er vanlig med videoer med sang-miming, humor, dansing, matlaging eller andre oppvisninger av talenter.  

  • TikTok blir først og fremst benyttet av barn, ungdom og unge voksne. Aller mest populær er appen i aldersgruppen 16–24 år. 65 prosent av norske barn og unge mellom 9-18 år bruker den populære appen, ifølge Medietilsynet (Barn og Medier: 2020). 

  • Nettverket eies av det kinesiske selskapet ByteDance i Beijing, som ble startet i 2012. Eierne er flere ganger kritisert for datasikkerhet – det anbefales derfor at man søker informasjon og setter seg inn i dette før man laster ned app og oppretter bruker.