To splitter nye gapahuker står klare til å plasseres ut i Lofoten, takket være NESO-lærlingenes innsats de siste ukene. I tillegg har de laget fundament til en tredje gapahuk. 

– Det er et samarbeid som gagner begge partene. Skolen fikk et relevant prosjekt å jobbe med, mens vi som har lite ressurser tilgjengelig har fått flotte gapahuker, som lokker flere folk ut på tur. Vinn-vinn for alle, vi er veldig glade for dette samarbeidet, fastslår Peter Andresen, lederen i Lofoten Friluftsråd. 

Ideen til samarbeidet kom fra avdelingslærer Siri Nordbø ved Aust-Lofoten Videregående Skole, som selv er aktiv i Lofoten Turlag. Elevene på lærlingeskolen er lærling i en bedrifter rundt om i Nord-Norge fra første dag i skoleløpet sitt, og er på teorisamlinger i Svolvær. 

– Når den praktiske eksamenen også i år ble avlyst, så passet det godt at lærlingene våre fikk gjort noe praktisk når de var her på samling. Da fikk de vist hvor flinke de faktisk er, og det synes vi er stas, sier seniorrådgiver i NESO Remi Hanssen. 

Flakstad, Vestvågøy og Vågan 

Betonglærlingene har tatt seg av støpning av grunnmuren til en gapahuk i Farstadskogen på Vestvågøy. 

- De var skikkelig flinke, jeg er veldig imponert over jobben de har gjort, skryter Andresen, som får selve gapahuken på denne lokasjonen produsert av en annen lokal leverandør. 

Men tømrerne på 3. året til NESOs Lærlingeskole har også stått på, og bygget to gapahuker. Den ene skal etter planen settes opp ved Store Kongsvannet i Vågan, mens den andre skal leveres i Flakstad. 

– Vi rakk dessverre ikke å få alle byggetillatelsene i tide, så derfor er ikke gapahukene bygget der det er planlagt at de skal stå, forklarer Andresen. 

– Blomstrer 

Lærer ved Aust-Lofoten Videregående Skole, Glenn Lind, har fulgt opp elevene i arbeidet med gapahukene. 

– Dette har vært et veldig artig prosjekt, som har gitt mersmak. Vi får sett elevene på en annen måte enn bare foran PC og bok på teorisamling. Mange av elevene blomstrer virkelig når de får en praktisk oppgave som dette, sier Lind. 

Elevene ble delt inn i grupper, og valgte hver sin formann til ulike deler av prosjektet. De har selv tegnet og prosjektert gapahukene, og bestilt materialene de hadde behov for. 

– Vi har også trukket inn norskfaget i prosjektet, gjennom at elevene har skrevet arbeidslogg, forteller Lind.  

– Når hver gruppe var ferdig med sin del av oppgaven, måtte de samarbeide for å ferdigstille. Elevene har stortrivdes med oppgaven, selv om det også har vært litt armer og bein underveis. Resultatet ble så bra at flere lærere har spurt om de kan få kjøpe, røper Lind. 

Han håper de kan få til lignende prosjekter også i fremtiden. 

– Vi skulle gjerne hatt flere steder hvor vi kunne planlagt med prosjekter som dette, slår Lind fast.